Terveellinen Bragg-elämäntapa

Miksi suurin osa meistä ei saavuta 120 vuoden ikää, jos se kerran on meille luvattu?

Jos onnettomuuksia ei oteta huomioon, ei ole olemassa tieteellisesti todistettua tai edes tuettua syytä, miksi ihmisen olisi kuoltava ennen aikojaan. Suonissamme kiertävä veri uudistuu 90:ssä päivässä. Tämä uudistuva veri kuljettaa ravintoaineita eri puolille kehoamme, niin että solumme pystyvät toimimaan ja uusiutumaan. Pehmeät kudoksemme uudistuvat joka 11 kuukausi. Luusto ja kovat kudokset uudistuvat hitaammin, joka 7. vuosi. Kaikki tämä uudistuminen edellyttää tietysti, että annamme elimistöllemme kaikki sen tarvitsemat rakennusaineet. Sinun kehossasi ei ole mitään, minkä on vanhennuttava!

Tällä uudistumisprosessilla on kaksi suurta vihollista: väärät ravintotottumukset ja kehon myrkyttyminen.

Suurin osa meistä teollisuusmaiden asukkaista kärsii jonkin asteisista vääristä ravintotottumuksista. Vitamiinien ja hivenaineiden puutokset johtavat varsin nopeasti eriasteisiin väsymystiloihin tai jopa sairauksiin. Tunnistat helposti nämä väärien ruokatottumusten uhrit. He kärsivät kroonisesta väsymyksestä, heidän silmänsä eivät (enää) loista elämäniloa. Elämänilon tilalla ovat tummat silmänaluset ja silmäpussit. Iho ja vartalo eivät pysy kiinteinä. Monet hakevat apua kahvista ja muista kofeiinipitoisista juomista, alkoholista tai savukkeista, mutta niiden vaikutus on ohimenevä ja niiden sivuvaikutukset osittain huomattavia.

Tahdoimme tai emme, suuret määrät enemmän tai vähemmän haitallisia myrkkyjä päätyy elimistöömme päivittäin syömämme ravinnon, hengittämämme ilman ja juomamme veden kautta.

Mikä siis avuksi?

Paul C. Bragg ja hänen tyttärensä Patricia Bragg (molemmat N.D. ja Ph.D.) ovat viimeisten 70 vuoden aikana kehittäneet ”terveellisen Bragg-elämäntavan”. He ovat omistaneet elämänsä tämän terveellisen ja yksinkertaisen elämäntavan sanoman levittämiseen. Niinpä he ovat haluttuja vieraita niin erilaisissa talk show- kuin ruuanlaitto-ohjelmissakin. Ehkäpä vieläkin useampia ihmisiä he ovat saavuttaneet lukuisilla edullisilla kirjoillaan.

Terveellinen Bragg-elämäntapa

Muista, että sinulla oli vuosikaudet aikaa saattaa kehosi siihen kuntoon, jossa se nyt on. Älä yritä noudattaa kaikkia terveellisen Bragg-elämäntavan sääntöjä heti 100%:sti. Etene asteittain. 50% on aina parempi kuin 10%. Niin on tietysti 80% myös parempi kuin 50%. Toimiminen jonkin säännön vastaisesti silloin tällöin ei tarkoita pelin menettämistä. Toisaalta, muista pitää päämäärä mielessä. Sinun kehosi on maallinen temppelisi ja on vaan ja ainoastaan sinun velvollisuutesi pitää siitä huolta!

Terveellinen Bragg-elämäntapa perustuu seuraavien 7 selkeän ohjeen noudattamiseen:

1. Ravinto

Terveellisiä ravintoaineita

Hedelmät, vihannekset, pähkinät, siemenet ja täysviljatuotteet

Tuoreet hedelmät ja vihannekset raakana, höyrytettynä, wokissa kypsytettynä, foliossa tai paistopussissa haudutettuna tai nopeasti keitettynä, salaatit, idut, täysmehut, siemenet ja pähkinät, täysjyväleipä, -pasta ja -murot, pavut ja linssit ovat rasvattomia, kolesterolittomia ja suolattomia polttoaineita. Niiden tulisi muodostaa 65-75% ravinnostasi.

Valkuaisaineet

Soijatuotteista, ruskeasta- ja villiriisistä, pavuista, linsseistä ja tofusta sekä lopinosta saat kaikki tarvitsemasi proteiinit. Jos et halua luopua lihan syömisestä kokonaan, käytä punaista lihaa korkeintaan 2 tai 3 kertaa viikossa. Linnut ja kalat ovat paremmin sulavia ja sisältävät vähemmän ”pahaa” kolesterolia. Samoin on syytä rajoittaa viikoittaisten kananmunien määrä neljään.

Öljyt ja rasvat

Käytä ainoastaan tyydyttämättömiä rasvoja: oliivi-, soija-, auringonkukka- ja seesamiöljy ovat turvallisia vaihtoehtoja. Muutama varoituksen sana: ostaessasi ns. kasvisöljyjä, muista tarkistaa etiketistä valmistusaineet. Edellä mainitut neljä öljyä ovat ehdottomasti terveellisimmät.

Vesi

On tärkeää juoda päivittäin runsaasti raikasta vettä. 1-3 litraa päivittäin olisi hyvä. Voit helposti seurata juomaasi vesimäärää käyttämällä vaikka litran vesikannuja.

Vältettäviä aineita

Älä käytä muita rasvoja kuin edellä mainittuja. Valkaistut jauhot ja riisit sekä valkoinen sokeri eivät sisällä enää juurikaan ravintoaineita vaan ainoastaan hiilihydraatteja ja energiaa.

Ehdottomasti haitalliset nautintoaineet

Vältä mahdollisimman pitkälle savukkeita, alkoholia, kahvia, mustaa teetä ja kemiallisia lääkkeitä. Yrttiteet ovat terveellisiä ja niitä kannattaakin juoda päivän mittaan sekä kuumana tai kylmänä.

Ennen kuin luovut lääkärin Sinulle määräämistä lääkkeistä tai rajoitat niiden määrää, on Sinun ehdottomasti keskusteltava hoitavan lääkärisi kanssa. Tämän pienen kirjasen tarkoituksena ei ole korvata lääketiedettä vaan esitellä Bragg-LOVEn, Bragg-soijakastikkeen ja terveellisen elämäntavan tarjoamia terveellisiä vaihtoehtoja.

2. Ruoansulatus

Tarkkaile suolesi toimintaa. Suolen tulee tyhjentyä aamulla ja jokaisen aterian jälkeen. Useimmilla meistä suoli toimii paljon hitaammin ja se on pahasta: Ummetus johtaa erilaisten jätteiden, puoliksi sulaneiden tai käyneiden ruuantähteiden ja muiden kuona-aineiden kasaantumiseen ruuansulatuskanavaan ja sitä kautta puhdistuselimeen maksaan. Maksa ei pysty käsittelemään kaikkia kuona-aineita, jotka siksi päätyvät eri puolille kehoamme. Maallikkokin ymmärtää, ettei se voi olla terveellistä.

Noudattamalla mahdollisimman pitkälle edellä kuvattuja ruokasääntöjä, puhdistamalla suoliston säännöllisesti paastoamalla ja nauttimalla päivittäin Bragg-LOVE-cocktailin saat nopeasti terveen ruuansulatuskanavan ja terveen suolen.

3. Viikoittainen ja kuukausittainen paasto

Tämän luvun alussa totesimme ennenaikaisen vanhentumisen ja sairauksien yleensä johtuvan paitsi vääristä ruokatottumuksista myös eri kautta kehoomme kulkeutuvista ja sinne kasaantuvista myrkyistä. Keholla ei ole aikaa eikä mahdollisuutta keskittyä poistamaan näitä myrkkyjä.  Siksi meidän on annettava elimistöllemme erityinen ”siivouspäivä” paastoamalla 24 tuntia joka viikko.

Edellisenä päivänä saa syödä ainoastaan kevyesti hedelmiä ja vihanneksia.  24 tunnin paaston aikana tulee juoda runsaasti esim. yrttiteetä tai täysmehuja. Lisäksi tulee nauttia Bragg-LOVE-cocktail 2-4 kertaa.

Varsinainen ”suursiivous” tulisi tehdä kuukausittain: Kerran kuukaudessa keholle olisi annettava 72 tuntia (3 päivää) aikaa. Periaatteessa silloin noudatetaan samoja ohjeita kuin 24 tunnin paastossa, ainoastaan 3 kertaa pitempään.

Tarjolla on lukuisia paastoa käsitteleviä kirjoja suomen kielellä. Englannin kielellä on saatavalla Bragg-kirja ”The Miracle of Fasting”.

4. Päivittäinen Bragg-LOVE-cocktail

Aloita jokainen päivä nauttimalla pienin kulauksin lasillinen Bragg-LOVE-cocktailia: Sekoita 1-2 tl Bragg-LOVEa ja 1-2 tl hunajaa lasilliseen huoneenlämpöistä vettä. Käytä lähdevettä tai yön yli seissyttä vesijohtovettä. Jos mahdollista, voit seisottaa vesijohtovedessä pientä vehnänorasnippua: Se ei muuta veden makua, mutta puhdistaa sitä tehokkaasti.

5. Unohda suola!

Ruokasuolalla ei ole mitään tunnettuja positiivisia vaikutuksia, negatiivisia sen sijaan useita. On totta, että kehomme tarvitsee päivittäin pienenpienen annoksen suolaa. Tämä elintärkeä suola-annos on kuitenkin niin häviävän pieni, että saat sen ilman ponnisteluja pavuista, herneistä ja muista vihanneksista.

Suolan tehtävänä on siis vain maustaa ruoka. Korvaa se Bragg-soijakastikkeella, joka ei sisällä lainkaan lisättyä suolaa vaan ainoastaan soijapapujen luontaista natriumkloridia tai Herbamare-tyyppisillä yrttimausteilla.

6. Hengitystekniikka

Opettele hengittämään oikein. On paljon ihmisiä, joiden rintakehä painuu sisään sisään hengittäessä eikä päinvastoin. Vähintään yhtä monet ihmiset antavat päiväkausien kulua vetämättä kertaakaan syvään henkeä, keuhkoja täyteen. Hengittämämme happi kulkeutuu kuitenkin veren mukana koko kehoomme ja vastaa mm. kehon puhdistamisesta.

Vuosikausia ehkä virheellisesti hengittäneiden kannattaa lukea alan kirja ja opetella oikea hengitystekniikka. Paul C. ja Patricia Braggin kirjoittama taskukirja ”Bragg Deep Breathing Program” on saatavilla vain englanniksi. Suomenkielisiä kirjoja on tietysti myös tarjolla.

7. Riittävä uni

Keskivertoihminen tarvitsee 8 tuntia unta vuorokaudessa. Keskivertoihmistä ei kuitenkaan ole olemassa tilastojen ulkopuolella. Opi tuntemaan oma unen tarpeesi ja anna elimistöllesi sen tarvitsema lepo. On paljon elintoimintoja, jotka pääsevät kunnolla vauhtiin vasta meidän nukkuessa. Esim. ruuansulatus maksaa korkoa Sinun univelallesi.